lørdag den 5. marts 2016

Kunsten at integrere en voksen hund med tre sure katte, 6.del






Love is all around us


6. Kærlighed på flaske


Lad mig bare indrømme det med det samme: Denne blog er sponsoreret af FELIWAY fra Ceva Animal Health Ltd.!

Vi har haft et gennembrud! 

Hvad pædagogiske strategier, opdeling af huset, legetøj, indendørs kattemiljøer, masser af godbidder, gourmetmåltider, sove hver for sig med hver sin dyreart, masser af opmærksomhed, skærmning, ikke skærmning, kattelem installeret, kattelem åben, kattelem lukket - ikke kan, det kan FELIWAY fra CEVA!

Jeg havde ellers tabt min tro på FELIWAY fra CEVA, da jeg ikke synes de tre flaconer i stikkontakterne virker.
Men igen - man ved ikke hvor sure kattene havde været hvis de ikke var der..

Den ene af hankattene, Tao, har været væk i længere og længere tid dagligt - efterhånden kom vi op på 12 timer dagligt helt fast. Så kom han ind og spiste og skred igen.
Til min store skræk og rendyrkede sorg. 

Jeg har kaldt og kaldt, løbet til vinduerne hver halve time, lusket rundt i haven i al slags vejr, sovet lige foran havedøren med et halvt øje åbent, så jeg kunne se hvis han kom op på terrassen. 
Det gjorde han nogle gange - uden at ville ind. Hvorefter det af og til lykkedes mig at lokke ham til mig og derefter, som en slanges hurtige hug, gribe ham og slæbe ham ind og blokere udgangen. 
Så hoppede han op på pejsen og ved mindste anledning sprang han ned og plagede om at blive lukket ud igen. 

Jeg har været så bange for at han skulle gå hjemmefra! 

Han er et følsomt væsen. Man kan nok betegne ham som "særligt sensitiv", selv i katteverdenen, hvor alle eksemplarer af Felis Catus jo nok må betegnes som sensitive. Han reagerer altid lidt voldsommere end de to andre, på forandringer.

Fx lå han to dage bag et skab, da vi flyttede for 1,5 år siden. De andre to var også utrygge, men vovede sig trods alt hen til madskåle og lidt længere ud i rummet efter en dags tid.

Men ikke Tao. Som er mere Tage end Tao..Faktisk er navnet Tage blevet hængende ved ham (tak Junior!!!) fordi hans temperament på ingen måde er beslægtet med den ophøjede balance, hans navn indikerer.

Det skal siges, at efter jeg flyttede fra sofaen i stuen og ud i gæsteværelset, som er en del af husets midlertidige katteafd., er det lykkedes at holde ham inde om natten uden konstant hylen og kradsen på døren for at komme ud.
Han er hoppet op i sengen når jeg er gået iseng, helt som han plejer, de sidste 3-4 nætter.

Men kun fordi jeg har lukket kattelemmen, meget upædagogisk iflg eksperterne, det må man aldrig gøre i opstartsfasen, men ekstreme tider kræver ekstreme handlinger, desværre! 
KLAP, i med kattelemmen!!
Sometimes a crazy cat lady´s gotta do, what a crazy cat lady´s gotta do!!

Men ved 04-05 tiden om morgenen er en veritabel hylen og råb om frihed slået igang igen og jeg har åbnet kattelemmen og lukket både ham og de to andre ud.
De to andre kommer altid tilbage, efter nogenlunde samme tidsrum, som de gjorde inden Manne flyttede ind.

Men ikke Tao.

Han var skredet. Og kun når sult og kulde drev ham tilbage, og jeg havde kaldt mange, mange gange, kom han hen til kattelemmen (som de to andre hopper frejdigt ud og ind af) - stak sin aristokratiske næse ind af den og hylede igennem. Uden at gå ind!
Når jeg gik hen til ham, løb han.

Ved hjælp af godbidder lagt lige indenfor i en stribe under kattelemmen, fik jeg ham tilsidst ind.
Og tro mig: Han prøvede om han kunne nå dem, uden at få bagkroppen igennem lemmen!
Så jeg flyttede dem lidt længere væk og ind kom han til sidst.

Homo Sapiens - Felis Catus: 1-0

Igår kom FELIWAY fra CEVA med posten. Inat sprayede jeg kattetårnet i stuen med det og lokkede ham op til det, efter at ægtemanden havde taget Manne med i seng og lukket døren. Fri bane!

Og miraklet skete! Sjældent har jeg set en kat blive så kærlig! Han smøg sig rundt om tårnet, lå på alle afsatser, spandt og rullede rundt og faldt i søvn med et hengivent udtryk i sit lille, aristokratiske katteansigt!

Efter en tid gik han lykkeligt med i seng uden at plage om udgang.

Imorges åbnede jeg kattelemmen og alle gik ud. Universet gav en hjælpende hånd: Det øsede ned!

De andre to kom hurtigt susende ind af lemmen igen - og med et kæmpe BANZAIIII hoppede Tao ind af sig selv lige bagefter!
Nu, flere timer efter, ligger han stadig og sover derude, med en åben udgang og friheden lige foran sig.
Jeg snedige rad har naturligvis været der og sprayet lidt diskret rundt omkring.

Han er her endnu. Han har valgt med hjertet at blive hos mor og FELIWAY fra CEVA <3 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar