mandag den 28. januar 2013

Californien Buddha

California-Buddha
En fornøjelse at male Buddha igen-igen, denne gang i andre farver end de blå, jeg malede med første gang.

Inspirationen til især baggrundsfarven er de Californiske bjerge, når solen står på en bestemt måde, enten ved solopgang eller solnedgang.
Et helt særligt lys og en speciel smuk, blød farve opstår i mødet sol vs bjerg her, og det skader jo ikke at have lidt ambitioner for sine billeder!

Ansigtstrækkene er malet med guld og sjovt nok dukkede en japansk zen-munk frem under den proces.

Denne gang forstod jeg så at Buddhas øreflipper er meget lange - første gang jeg malede ham, lavede jeg dem om til hår, da jeg tænkte at det måtte være en fejl eller utydelighed i det oprindelige billede, men det er det ikke. Buddha har lange ører! Sådan er det bare.

Billedet hænger i sit sande hjem i Californien.

2 kommentarer:

  1. Jeg har et Buddhahoved i messing stående. Der har han også meget lange ører med ret store aflange huller i øreflipperne, som om han har brugt meget tunge ørenringe. Jeg kan ikke huske, om jeg har set Buddhastatuer eller -afbildninger, hvor han har ørenringe?

    SvarSlet
  2. Nej, jeg mener bestemt ikke Buddha er afbilledet med ørenringe. Hvorfor han har de lange øreflipper ved jeg heller ikke, men de går igen på både billeder og statuer og jeg tænker at de må have en betydning.
    Hvis nogen ved noget om Buddhas ører, så skriv endelig!

    SvarSlet